Etusivu/Ajankohtaista/Ratahanke Laurila–Tornio–Haaparanta käynnistyy
Julkaistu 29.11.2021
Ratahanke Laurila–Tornio–Haaparanta käynnistyy
Hankkeessa sähköistetään Laurila–Tornio–Haaparanta-rataosuus. Myös rajan ylittävä osuus Haaparannassa sähköistetään Suomen rautateiden sähköjärjestelmällä. Väyläviraston tiedotteen mukaan rakentaminen voisi alkaa aikaisintaan loppuvuodesta 2022.
Sähköistyksen lisäksi rakennetaan Suomen ja Ruotsin rajan ylittävän matkustajaliikenteen edellyttämät turvalaitteet, tehdään ratasiltoihin sähköistyksen ja rakenteiden kunnon edellyttämiä muutoksia sekä päivitetään Tornion ratapiha- ja matkustajalaiturijärjestelyjä. Myös Laurilan ja rajan välistä tasoristeysturvallisuutta parannetaan.
Alueen kautta kulkevat useat merkittävät Pohjois-Suomen ja -Ruotsin kansainväliset liikennekäytävät, jotka liittävät Barentsin alueen Keski-Euroopan liikennekäytävään sekä edelleen Kaukoitään. Ruotsin kautta kulkeva reitti on yksi vaihtoehto Suomen ulkomaankaupan kuljetuksille.
”Huoltovarmuuden kannalta meriliikenteen toimivuus on kriittistä kaikissa tilanteissa. Meriliikenteen vakavissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa maareitti Ruotsin kautta voi osin korvata meriliikennettä. Yhdeksi Huoltovarmuuskeskuksen tehtäväksi on laissa säädetty huoltovarmuuden kannalta elintärkeiden teknisten järjestelmien toimivuuden varmistaminen. Valtioneuvoston päätöksessä huoltovarmuuden tavoitteista toimivat logistiset palvelut ja verkostot on tunnistettu erityisiksi painopisteiksi, mitä tulee kriittisen infrastruktuurin toimintakyvyn turvaamiseen”, kertoo Huoltovarmuuskeskuksen varautumispäällikkö Outi Nietola.
Laurila–Tornio–Haaparanta-ratahanke on Väyläviraston, Huoltovarmuuskeskuksen ja Ruotsin väyläviraston yhteinen. Hankkeen suunnitteluun on myönnetty Euroopan unionin CEF-tukea (Connecting Europe Facility).