Etusivu/Ajankohtaista/Ratayhteyden sähköistäminen Ruotsiin valmistui

Julkaistu 27.01.2025
Ratayhteyden sähköistäminen Ruotsiin valmistui
Kansallisesti merkittävän Laurila−Tornio−Haaparanta-rataosan sähköistys on valmistunut. Hankkeen rakennustöiden päättymistä juhlistettiin Torniossa. Kyseessä on ensimmäinen väylähanke, jossa Pohjois-Suomi ja Pohjois-Ruotsi tekivät yhteistyötä. Huoltovarmuuden näkökulmasta maareitti Ruotsin kautta on Suomelle erityisen tärkeä.
”On erittäin tärkeää, että kehitämme yhteistyötä ja myös fyysisiä yhteyksiä muiden pohjoismaiden kanssa, sillä turvallisuusympäristön raju muutos haastaa meitä. Tämä hanke on mainio esimerkki huoltovarmuuteen olennaisesti liittyvästä ennakoinnista, jolloin työn todellinen arvo ja merkitys voi olla lopulta isompi kuin aluksi uskottiinkaan”, sanoi Huoltovarmuuskeskuksen (HVK) toimitusjohtaja Janne Känkänen puhuessaan hankkeen päätösseminaarissa Torniossa 27.1.2025.
Hankkeen rakennustyöt alkoivat keväällä 2023, mutta rajan ylittävän junaradan sähköistämistä on valmisteltu pitkään. Hanke toteutettiin Väyläviraston, Huoltovarmuuskeskuksen ja Ruotsin väyläviraston eli Trafikverketin yhteishankkeena. Rataosuudella on nyt teknisesti mahdollista käynnistää matkustajaliikenne, jos näin päätetään.
Suomen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne ja Ruotsin infrastruktuuri- ja asuntoministeri Andreas Carlson (kuvassa keskellä seminaarin mediainfossa) korostivat rajat ylittävän yhteistyön merkitystä. Molemmat antoivat myös ymmärtää, että henkilöliikenne rataa pitkin olisi tervetullutta ja sen edestä pyritään poistamaan esteitä.
Alueen kautta kulkevat useat merkittävät Pohjois-Suomen ja -Ruotsin kansainväliset liikennekäytävät, jotka liittävät Barentsin alueen Keski-Euroopan liikennekäytävään sekä edelleen Kaukoitään. Ruotsin kautta kulkeva reitti on yksi vaihtoehto Suomen ulkomaankaupan kuljetuksille. Huoltovarmuuden kannalta meriliikenteen toimivuus on kriittistä kaikissa tilanteissa. Meriliikenteen vakavissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa maareitti Ruotsin kautta voi osin korvata meriliikennettä.
Sähköistettävää raidetta oli Laurilasta Ruotsin rajalle noin 22 kilometriä. Ruotsin puolella sähköistettävää raidetta oli noin yksi kilometri. Laurila – Tornio – Haaparanta -hankkeen kustannusarvio oli 37 miljoonaa euroa, josta Väyläviraston osuus oli 18 miljoonaa, Huoltovarmuuskeskuksen 10 miljoonaa ja Trafikverketin seitsemän miljoonaa euroa. Hankkeeseen kuului myös kahden alikulkusillan rakentaminen Torniossa ja Keminmaalla, ja kunnat ovat maksaneet alikulkujen rakentamisesta oman osuutensa. Hanke toteutui kustannusarviossa, sen toteuttamiseen on myönnetty lähes 15 miljoonaa EU:n CEF-tukea.