Merenkulun tilanne huoltovarmuuden näkökulmasta
Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan kokous 01.04.2005
Merenkulun tilanne huoltovarmuuden näkökulmasta
Eduskunta edellytti 30.11.1999, että hallitus valmistelee välittömästi ehdotukset sellaisista tukitoimenpiteistä, jotka varmistavat huoltovarmuuden turvaamiseksi riittävän, hyväkuntoisen ja tarkoituksenmukaisen kauppa-aluskannan säilymisen Suomen lipun alla.
Lainsäädäntöä on sittemmin kehitetty siten, että tukea on laajennettu ennakonpidätyksistä ja työnantajan sosiaaliturvamaksuista edelleen merimieseläkemaksuihin sekä eräisiin muihin lakisääteisiin sosiaalivakuutusmaksuihin.
Tätä on pidetty omalta osaltaan riittävänä toimenpiteenä ulosliputuksen estämiseksi. Toisena keinona estää ulosliputus on voimaansaatettu uusi tonnistoverolaki vuodelta 2002, johon varustamoilla on mahdollisuus siirtyä 12 kk:n kuluessa lain voimaantulosta yleisestä yhteisöverolainsäädännöstä.
Ongelmaksi on kuitenkin muodostunut se, että uusi lainsäädäntö on muotoiltu siten, etteivät varustamot näe edellytyksiä siirtyä sen piiriin. Näin ollen lailla ei ole niitä vaikutuksia, joihin sillä alun perin on tähdätty.
Vuosina 2000 – 2004 on maamme merikuljetusten volyymi kasvanut huomattavasti. Yhteenlaskettu tuonti ja vienti vuonna 2000 oli noin 80.600.000 tonnia. Yhteenlaskettu tuonti ja vienti vuonna 2004 oli noin 96.000.000 tonnia.
Vuonna 2000 suomalaisten alusten osuus tuontikuljetuksista oli 47.2 % ja vientikuljetuksista 32.8 %. Suomalaisten alusten yhteenlaskettu osuus vienti- ja tuontikuljetuksissa vuonna 2000 oli 40.1 %.
Vuonna 2004 suomalaisten alusten osuus tuontikuljetuksista oli 43.2 % ja vientikuljetuksista 19.7 %. Suomalaisten alusten yhteenlaskettu osuus vienti- ja tuontikuljetuksissa vuonna 2004 oli 32.7 %.
Suomen lipun alla purjehtivan rahtitonniston määrä ja vetoisuus ovat vähentyneet. Vuonna 2000 ulkomaanliikenteen kauppa-alusluetteloon kuuluin 108 rahtialusta (n. 1.000.000 bruttotonnia) ja 28.02.2005 samaan luetteloon kuului 104 rahtialusta (938.000 bruttotonnia).
Tuonnin ja viennin volyymien kasvaessa suomalainen tonnisto on menettänyt markkinaosuuttaan erityisesti vientikuljetuksissa. Tämä johtuu osin kilpailun kiristymisestä ja osin siitä, että suomalaisten varustamojen hankkimaa uutta tonnistoa on siirretty suoraan muiden maiden rekistereihin.
Lausunnossaan eduskunnan liikennevaliokunnalle er.10.2001 Huoltovarmuuskeskus totesi, että suomalaisen tonniston määrä, joka oli 40.1 % ulkomaankaupan kuljetuksista, täytti vielä valtioneuvoston huoltovarmuudelle antamat tavoitteet.
Tämän jälkeen merenkulun tilanne on nopeasti muuttunut siten, että alan huoltovarmuus on edelleen heikentynyt ja on Huoltovarmuuskeskuksen mielestä erittäin kriittinen.