Julkaistu 22.08.2022

Laurila-Tornio-Haaparanta -rataosan sähköistäminen alkaa

Laurila-Tornio-Haaparanta-rataosan sähköistämisen suunnittelu alkaa ja se kestää ensi vuoden puolelle. Väylävirastosta kertoo tiedotteessaan, että urakan rakentamistyöt on tarkoitus aloittaa keväällä 2023. Urakoitsijaksi valittu Ratatek Oy suunnittelee ja toteuttaa sähköistämisen.

Syksyn aikana maastossa alkaa maaperätutkimukset ennen varsinaisten rakennustöiden alkamista.

Raideosuus on tällä hetkellä sähköistetty Keminmaan Laurilaan saakka, josta sähköistystä jatketaan kevään aikana kohti Torniota. Rataa sähköistetään lopulta Haaparantaan asti ja koko radan sähköistämisen on tarkoitus olla valmista vuoden 2024 loppuun mennessä.

Laurila–Tornio–Haaparanta-ratahankkeessa sähköistetään Laurila–Tornio–Haaparanta-rataosuus ja rajan ylittävä osuus Haaparannan puolella. Hanke sisältää myös ratasiltojen sähköistyksen ja rakenteiden kunnon edellyttämien muutosten tekemisen. Lisäksi tasoristeysturvallisuutta parannetaan ja Tornion ratapiha- ja matkustajalaiturijärjestelyjä päivitetään. Hankkeessa rakennetaan edellytykset rajan ylittävän matkustajaliikenteen käynnistämiseen. Henkilöliikenteen aloittaminen vaatii erillisen päätöksen.

Laurila–Tornio–Haaparanta-ratahanke toteutetaan Väyläviraston, Huoltovarmuuskeskuksen ja Ruotsin väyläviraston eli Trafikverketin yhteishankkeena.

Lue Väyläviraston tiedote kokonaisuudessaan täältä.

Lue lisää hankkeesta.